Szereti a motorosokat és a kétkezi munkát a siroki polgármester

25 máj. 2015 Vaskor István

Lehet-e kedvelni egy polgármestert? Ki-ki válogatja, a Heves megyei Sirokon azonban aligha kérdéses, hogy a falu első embere a lakosság bizalmát élvezi. A miértre beszélgetésünk ad választ.

asirok2Tuza Gábor amolyan születésnapi ajándékként kapta a választóktól a bizalmat. Tavaly október 12-én lett polgármester, másnap pedig 57. születésnapját ünnepelte. Természetesen hosszú évekre visszanyúló története is volt megválasztásának, mert a helyi közösségéért folytatott munkáját már évtizedekkel ezelőtt elkezdte.

- Tősgyökeres siroki vagyok – emlékezik Tuza Gábor. – Bár az élet kalandos ösvényein éltem és tanultam az ország más településein és külföldön is, 1985-ben hazatértem a faluba. Megnősültem, vállalkozni kezdtünk, és az első pillanattól kezdve figyeltem az itteni élet minden rezdülését. Falugyűlést biztosan nem rendeztek nélkülem, azokon pedig mindig elmondtam ötleteimet, javaslataimat a sirokiak érdekében.

asirok7

Közösségi rendezvényt "vezet" a polgármester

Az akkori tanácselnök, majd 2014-ig polgármesterként tevékenykedő Lakatos István biztatott arra, hogy induljak el az 1990-es önkormányzati képviselőválasztáson. Kötélnek álltam, s azon vettem észre magam, hogy azóta minden választáson elnyertem a helyiek bizalmát. Az előző ciklusban már alpolgármesterként dolgoztam, 2014-ben megméretettem magam a polgármesterségért – és nyertem. Talán az sem mellékes közéleti szerepvállalásomban, hogy három cikluson át a Heves Megyei Közgyűlés tagja is voltam, és négy éven át a megyei ifjúsági- és sportbizottság elnöki teendőit is elláttam.

asirok1

- Magyarán polgármesterré választásával nem idegen világba, egy tájidegen környezetbe csöppent.

- Az önkormányzatban eltöltött több mint húsz év természetesen sokat számított. Részese voltam a település fejlődésének, s bár vitáim többször akadtak a megvalósítások mikéntjéről, folyamatáról, örömmel mondhatom, hogy egy jól működő falut és önkormányzatot vettem át: a testület összetétele gyakorlatilag három ciklus óta változatlan, ami egyben garancia a folyamatos, együttes munkára, melynek lényege, hogy mindannyian – politikai hovatartozást félretéve – Sirokért dolgozunk.

Településünk komfortos, fejlett infrastruktúrával rendelkezik, korszerű, szilárd burkolatú az úthálózat. Most néhány áthúzódó beruházás befejezése előtt állunk, köztük az orvosi és fogorvosi rendelő, valamint a szolgálati lakások teljes felújítása, az óvoda és az iskola napelemekkel történő korszerűsítése van hátra. Utóbbival elektromos áramot termelünk majd, jelentősen csökkentve így a közüzemi számlákat. Szeretnénk felújítani sportcsarnokunkat is, egyelőre pályázati forrás hiányában ere várnunk kell.

- Sirok nevét hallva mégiscsak a legtöbb embernek a vár jut az eszébe. Hol tartanak a felújítással?

- Tudni kell, hogy a vár műemlékvédelmi gondnokság alatt áll, nem az önkormányzat tulajdona. Részleges felújítása két éve fejeződött be az alsó várban. A fenntartó, a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ vezetőinek ígérete szerint idén júniusig 35 millió forintos ráfordítással látogathatóvá válik a felső vár, s a kazamaták is. Reményeink szerint vendégeink már megtekinthetik ezt is a hagyományos Siroki Várnapokon, melyet június 6-7-én rendezünk meg, immár 19. alkalommal.

asirok5-

- Ezzel Sirok szempontjából is fontos témához, a turizmus és idegenforgalom fejlesztéséhez érkeztünk el. Nyilván a vár ebben kiemelkedő fontossággal bír.

Természetesenturisztikai programajánlatunkban a vár továbbra is meghatározó szerepet kap, bár a helyi műemléki templom, a kőkúti kápolna és a tájház is sok látnivalót kínál. A vár részleges felújításávaltavaly tovább nőtt a turisták érdeklődése a település iránt, mely érezhető az idegenforgalomban érintett szolgáltatók – vendéglátók, szállásadók, kereskedők – forgalmán is. Szállásainkkal kapcsolatban hadd mondjam el: az önkormányzat tulajdonában levő motel, továbbá a vállalkozók által üzemeltetett várpanzió és éttermek elsődleges szerepet játszanak az érkezők elhelyezésében, de ezek mellett magánszálláshelyek is működnek, így jelenleg összesen 130 turista elszállásolására van lehetőség a faluban. A Várnapokra visszatérve: több ezer résztvevőre számítunk, és újdonságként főzőversenyt is tartunk, de várhatóan lesz hőlégballonos bemutató, valamint jelmezes haditorna is. Van egy másik „váras” rendezvényünk, a Siroki Vár Napja, melyet a Forster Központ rendez majd október elején, s azon is látványos programokat élvezhet a vendégsereg.

asirok4

- Az viszont aligha kétséges, hogy a legnépszerűbb program az országos motoros találkozó, mely hosszú évek után tavaly elmaradt, de az ideit már szervezik a rendezők.

-Önkormányzatunk a kútvölgyi szabadidőparkunkat biztosítja a program szervezőinek és lebonyolítóinak a tízezreket megmozgató rendezvényhez. Idén július 22.-26. között fergeteges napokat kínálnak a motorozás szerelmeseinek, akik ilyenkor látványos vetélkedőket rendeznek, motoros túrákat tesznek a környéken, de kirakodóvásárral, koncertekkel, gasztronómiai ínyencségekkel valódi karneváli hangulat köszön be a környékre. Én szeretem a motorosokat, így duplán is örülök, hogy a találkozóval Sirok jó hírét viszik az országban.

- Személyes vonatkozással kezdtük a beszélgetést, fejezzük is be azzal diskurzusunkat. Gyakran látni Önt a legnépszerűbb közösségi portálon egy polgármesternél megszokott ing és nyakkendő nélkül, ellenben fűnyíróval, kaszával, csizmában – munkásemberként. Ez Tuza Gábor imidzse?

- Nem imidzs ez. Vallom, hogy válasszák meg az embert bármilyen közéleti funkcióba, mondjuk polgármesternek, maradjon az és olyan, aki és amilyen a való életben. Én ’92-ben egyik alapítója voltam a helyi polgárőrségnek, ma is ott vagyok közöttük. Alapítója voltam a Vártársaságnak, akikkel nagyon sokat tettünk a múltban is a falu szépítéséért, csinosításáért.

asirok3

A Vártársaság "egy része", jobbról a negyedik a polgármester

Miért vonnám ki magamat ebből, az olykor valóban fizikai munkát igénylő közösségi elfoglaltságból? Igen: ha kell, hóban, sárban együtt dolgozom szabad időmben a társaság tagjaival, ha kell, füvet kaszálok, cserjét metszek, fát vágok, csákányt ragadok, talicskázom a szemetet. Nincs ebben semmi különös, és egyébként is erdész családban nőttem fel. Mezőgazdasági szakközépiskolát végeztem, mellette egyéb szakképesítéseket szereztem, például autó- és híddaru vezetői, kotrógépkezelő, szarvasmarha tenyésztői, de vizsgáztam gombatermesztésből, büfé és élelmiszerbolt vezetéssel vagy fagylaltkészítéssel is foglalkoztam, 12 évig több autóbusszal személyszállítói vállalkozást folytattam – tehát tudom, mi a kétkezi munka.

asirok6 Polgármesterként is az vagyok aki voltam, s kértem is mindenkit, hogy a polgármester uramozás helyett maradjunk a szokott megszólításnál. Az a jó érzés, hogy ebben a titulusomban is Gábor maradtam közvetlen környezetemnek, és ez így van rendjén.