A közösségi oldalak megváltoztatják az étkezési kultúránkat!

23 okt. 2014 Administrator

A közösségi oldalak tele van ínycsiklandozó ételek képeivel: ezek olyan hatással vannak a felhasználókra, mely megváltoztatja az étkezési kultúránkat.

csaladietkezes2Ez derül ki a The Hartman Group piacelemző cég felméréséből. A közösségi oldalak nem csak kultúránkat változtatják meg, hanem átalakítják ételeink teljes életciklusát, a tervezéstől, a vásárláson és a főzésen át az étkezésig.

A közösségi oldalak (Facebook, Twitter) népszerűsége egyre nagyobb, és minden, amit teszünk, hamarosan felkerül a közösségi oldalra, hogy megosszuk azt a barátainkkal és ismerőseinkkel. A mobil- és a közeljövőben bevezetésre kerülő hordható technológiák (pl. karóra) ezt még könnyebbé teszik, segítségükkel életünk minden pillanatát megoszthatjuk.

A képet tartalmazó megosztások a legnépszerűbbek, 2013-ban naponta átlagosan 1,6 millió nyilvános fotót töltöttek fel a Flickr-re, derül ki a Flickr.com statisztikájából. A fotók feltöltése a Facebook-on és a Google+-n is a leggyakoribb tevékenységek, míg az Instagramon, mely kifejezetten képmegosztásra jött létre, 23 %-kal nőtt a forgalom 2013-ban, írja a digitaltrends.com. Egyre több azoknak a megosztásoknak a száma is, mely azt mutatja, mit eszünk. Egy 2013-as felmérés kimutatta, hogy a 18-24 év közöttiek 54 százaléka lefotózza, amit éppen eszik, míg 39 százalékuk ki is posztolja azt, így például percenként akár 90 új ételt ábrázoló fotót töltenek fel az Instagramra. Ezt segítik az ételmegosztó alkalmazások, mint a Burpple, Foodspotting és a Snapdish.

receptneked.hu felmérése szerint a magyar netezők körében is hasonló a tendencia. A receptoldalt használók harmada már mobilkészülékekről érkezik, míg egy évvel ezelőtt ez az arány tíz százalék alatt volt.

Az étel nem üzemanyag… inkább menő

A közösségi oldalak megváltoztatják az ételek életciklusát az elkészítéstől a fogyasztásig – állítja a The Hartman Group tanulmánya. A múltban a nemzetiségi hagyományokat és a családi tradíciókat követtük egy étel elkészítéséné, és az elkészült ételeinket egy asztalt körbeülve fogyasztottuk el. Ezzel ellentétben ma, a közösségi média új ízeket, hagyományokat és lehetőségeket hoz, az élelmiszerek receptje több csatornán jut el hozzánk, beleértve az éttermeket és az online csatornákat is. Recepteket és technikákat tanulunk TV műsorokból, weboldalakról, blogokból és online videókból, és elfogadottá vált, hogy számítógépek, telefonok és televíziók társaságában étkezünk, valamint egyedül és asztal nélkül.

ehetvir4Ugyanakkor az étkezés mindig a társadalmi kultúra fontos része volt, és az étkezésünk módja tükrözi az osztálybeli, nembeli és generációs jellemzőinket is. Az étel a státusz jelzője lett, és az étel már nem a testünk „üzemanyaga” többé: gyakorlatilag egy valutává válik, amellyel online megvásárolhatjuk a társadalmi státuszunkat.

Így az étkezés a szükséges napi rutinból egyre inkább versenysporttá válik. A gyakorlott étteremlátogatók egyre inkább az alkalmi éttermeket keresik, amelyek egyre újabbak és divatosabbak, azért, hogy a közösségi oldalakon keresztül emeljék a személyes márkájukat. Hallhattunk már olyan emberről, aki rendelt egy ételt, hogy megegye, majd egy másikat, hogy lefényképezze. Az ételek így válnak egyre inkább a gazdagság mércéjévé.

Asztal egy (milliárd) személyre

Az étkezések ugyanakkor egyre magányosabb alkalmakká válnak, az Egyesült Államokban a felnőtt népesség csaknem fele étkezik egyedül rendszeresen. A The Hartman Group tanulmányában kimutatta, hogy a közösségi oldalak használata egyre inkább beszivárog az étkező asztalra, hiszen az amerikaiak közel egyharmada használja azokat, miközben étkezik, és ugyanez az adat 47 % az Y generáció tagjai körében.

A hiteles blogger a nyerő

A közösségi média megváltoztatja az ételekhez való viszonyunkat is. Megismerhetők általa a különlegességek, és utat mutat az új éttermek, új konyhák, és technikák megismerése felé. A felhasználók egyre inkább vizuálisak és egyre többen vásárolnak vagy tanulnak főzni online, anélkül, hogy megérintenék, megízlelnék vagy megszagolnák az ételeket.

diszno4Az internetet használó felnőttek 49 %-a főzött már közösségi felületről, 40%-uk pedig készített ételt weboldalról, applikációból vagy blogokból vett recept alapján. Mikor azt kérdezték tőlük a felmérésben, hogy receptet nyomtatott vagy online felületről néz-e meg, 46 %-uk mondta azt, hogy online. Természetesen használatban vannak még a „régi források” is, de az új technológiák feltörekvőben vannak.

Az emberek szívesen olvassák bloggerek írásait, véleményeit, hogy kiterjesszék kulináris horizontjukat és meghozzák vásárlási döntéseiket. Ma inkább elegáns embereket követnek, nem divatos ételmárkákat és életmód-tanácsokat. A ma felhasználója inkább emberekről akar hallani, akik esznek és főznek, mint olyan cégekről, akik eladnak valamit. Ezen embereket követik a Twitteren, ismerősükké válnak a Facebook-on, és olyan emberek blogjait olvassák szívesen, akik autentikusak, hitelesek, őszinte posztokat és értelmes tartalmakat közölnek.

Forrás

 

Ezek is érdekelhetnek

Sokszinűvidék.hu - Ahol a jó élet lakik - 2015

 

Kiemeltek